FANDOM

Gnom

Gnomy
Opis
Pokrycie ciała Skóra
Rozmiar Najczęściej ok. 100 cm
Barwa ciała Zwykła
Kolor oczu Różna
Język Mowa Eldarońska, Dialekt Gnomów
Zamieszkanie Kardan
Największe państwo Frida
Największe wpływy Frida

Gnomy - jedna z ras Eldaronu, zamieszkująca Fridę.

Historia Edytuj

W roku 243 gnomy jakimś sposobem pojawiły się na Kardanie. Nie wiadomo jak tego dokonały, elfy i ludzie spekulują że przypłynęli okrętami ze wschodu, gnomy utrzymują że ich przodkowie po prostu wybrali ten rok jako rok opuszczenia podziemnych miast i wyjścia na powierzchnię. Przez lata gnomy próbowały znaleźć sobie miejsce na świecie. Postanowiły pozostać na Kardanie, stworzyły więc sobie niewielką społeczność na południu kontynentu. W roku 271 do władzy w Kraddani doszedł Syblan. Nienawidził on gnomów, twierdził że to odrażające karykatury ludzi i powinny zostać zgładzone. Wszczął więc wojnę z gnomami, spodziewając się szybkiego wytępienia gatunku. Gnomy jednak zaciekle broniły swej wolności i zaczęły kontratakować. W efekcie to po stronie ludzi odnotowywano większe straty, a także zaczęli oni tracić duże połacie terenu. Gdy Syblan został zamordowany, raz na zawsze zakończyło się prześladowanie gnomów. Te jednak pozostały nieufne wobec intencji ludzi. W roku 351, gdy Kraddanię najechały demony, gnomy wyruszyły na pomoc. W efekcie rok później zostały uhonorowane olbrzymimi połaciami ziemi na południu, gdzie w końcu utworzyły własne państwo.

Wygląd Edytuj

Gnomy są z natury bardzo niskie. Zwykle osiągają około metra wzrostu, choć dość często spotyka się wysokie gnomy, których wzrost osiąga nawet 130 cm. Gnomy są z natury dość pulchne, ale jednocześnie krzepkie. Mają bardzo bujne owłosienie, prawie wszyscy mężczyźni zapuszczają brody. Ich włosy mogą mieć różne kolory, najczęściej są jednak czarne. Gnomy mają różne kolory oczu, spotyka się nawet osoby o czerwonym czy pomarańczowym kolorze.

Umiejętności Edytuj

Gnomy są z natury bardzo dobrymi rzemieślnikami. Mężczyźni zazwyczaj zostają płatnerzami lub kowalami, natomiast kobiety prządkami. Gnomy mają wysoce rozwiniętą zdolność rozwiązywania problemów, potrafią myśleć trójwymiarowo co ułatwia spekulowanie dotyczące najlepszego rozwiązania. Oprócz tego wśród gnomów spotyka się wysoce zaawansowaną żyłkę handlową, potrafią oni targować się nawet godzinami, dopóty dopóki nie uzyskają ceny im odpowiadającej, do tego zawsze potrafią wywęszyć opłacalny interes. Nic w tym dziwnego - w końcu to one wymyśliły handel i monetę, gdy wszyscy znali dotąd tylko wymianę towarów lub usług.

Społeczeństwo Edytuj

Gnomie społeczeństwo dzieli się na klany, klany zaś na danesy (w dialekcie gnomów danes oznacza wewnętrzny). Danesy to rody wewnętrzne, wywodzące się od klanu. Gnomy z różnych danesów mogą być ze sobą spokrewnione przez przodków, jeśli wywodzą się z tego samego klanu. Głową klanu jest patriarcha, przemawiający w imieniu całego klanu, a co za tym idzie - wszystkich wywodzących się z niego danesów. Patriarcha podejmuje najważniejsze decyzje wraz z Radą Klanu, która składa się z najbardziej zasłużonych i najmądrzejszych jego członków.

Klany podlegają władzy królewskiej, jednak nie jest to władza absolutna. Król podejmuje większość decyzji samodzielnie, jednak w wypadku najważniejszych jest zobowiązany zwołać Wielką Radę, która składa się z patriarchów wszystkich klanów. Wtedy najważniejsze decyzje zostają poddawane pod głosowanie, gdzie zwycięża większość. Król ma podobnie jak każdy jeden głos, jednak kiedy zostaje osiągnięty impas i obie strony mają po tyle samo głosów jest on liczony podwójnie.

Panującym we Fridzie ustrojem jest monarchia elekcyjna. Król panuje od wybrania aż do swojej śmierci, o ile wcześniej nie wyrzeknie się praw do tronu. Po jego śmierci zwoływane jest zgromadzenie, na które wyruszają patriarchowie i Rady wszystkich klanów. Na zgromadzeniu przedstawiani są kandydaci do tronu Fridy, a każdy patriarcha i członek Rady może oddać swój głos na jednego z nich. Król jest wybierany na podstawie większości głosów i nie może obwołać swojego następcy, jako że zgromadzenie jest zwoływane dopiero po jego śmierci. Do tego gnomy nie przestrzegają zasad sukcesji dynastycznej, więc zgromadzenie jest zwoływane za każdym razem. Elekcja jest według innych ras ustrojem co najmniej kiepskim. Ludzie twierdzą, że wybór za każdym razem króla z innego klanu hamuje rozwój państwa, gdyż przez to królowie reprezentują zupełnie inne poglądy i mogą nie zechcieć kontynuować tego co zaczął ich poprzednik. Elfy natomiast twierdzą że wybór króla i powstające w jego czasie konflikty o to kto zasiądzie na tronie prowadzą tylko do rozłamów i sporów. Elfom nikt się jednak nie dziwi, w końcu w ich państwie panuje dziedziczna monarchia absolutna.